Monday, May 30, 2016

Katarak Sembuh Tanpa Pembedahan?

Assalamualaikum w.b.t semua....

Hari ini Ummi nak share info tentang KATARAK mata. Anda biasa dengar tak tentang katarak ini?

Kebiasaannya masalah mata @ penglihatan yang biasa kita dengar adalah rabun jauh/dekat, glaukoma kan? Jadi hari ini jom Ummi cerita sedikit tentang katarak ini.

Katarak adalah sejenis kerosakan mata yang menyebabkan kanta mata berselaput dan rabun. Kanta mata menjadi keruh dan cahaya tidak dapat menembusinya. Keadaan ini menjejaskan penglihatan seseorang dan akan menjadi buta sekiranya lewat, atau tidak dirawat.


Lazimnya masalah ini berlaku disebabkan proses penuaan, namun ada juga yang berlaku kepada bayi yang baru lahir dikenali sebagai katarak kongenital. Seseorang yang dijangkiti katarak akan mula mengalami kekaburan penglihatan dan silau apabila melihat ke arah cahaya yang terang. 
Bagaimanapun dengan kecanggihan teknologi yang ada, katarak kini boleh disembuhkan melalui pembedahan yang hanya mengambil masa yang sangat singkat.Sehingga kini, ini sahaja rawatan yang ada untuk masalah katarak ini, iaitu PEMBEDAHAN yang pastinya menelan belanja yang banyak dan mungkin berisiko kepada pesakitnya yang kebanyakannya adalah warga tua mahupun bayi kecil.
Tanda-tanda KATARAK MATA.
Emmmm... jika pembedahan sahaja jalannya untuk sembuh, Ummi pun takut dengarnya.
Tapi inshaa Allah Ummi dah tak risau dah sebab dah ada Vivix... Nak tahu kenapa?
Ini jawapannya......


Ini dia perkongsian daripada dari sahabat Ummi sendiri, iaitu ibu beliau yang menghidapi katarak mata. Pada asalnya ianya untuk sakit lutut yang dihidapi, namun dengan kuasa Allah, katarak mata beliau juga turut hilang...
Jika diamal dari sekarang, inshaa Allah pastinya risiko katarak mata pasti tiada. Melabur untuk kesihatan yang tidak ternilai harganya.

LIVE, LIFEHEALTHY & HAPPY


1 comment: