Friday, May 6, 2016

Japanese Knotweed

Assalamualaikum w.b.t...

Apa khabar semua... Hari ini lewat lagi nampaknya Ummi update 😂. Tak apalah, yang penting Ummi tetap nak berkongsi ilmu dengan semua...

Hari ini Ummi nak cerita tentang 1 lagi bahan ekslusif yang ada di dalam Sirap Merah Ajaib Shaklee ni iaitu Japanese Knotweed atau polygonum caspidatum :


Tumbuhan ini adalah spesies invasif lagi telah digunakan secara tradisional dalam perubatan Cina dan Jepun untuk manfaat terhadap kesihatan gastrousus dan kesihatan pengaliran darah (sebahagian pendapat membawa maksud sebagai mengelakkan kanser). 

Analisis komposisi Japanese Knotweed telah mendedahkan ia mampu menjadi pengangkut untuk resveratrol (serta beberapa sebatian yang lain struktur yang serupa dengan resveratrol dan boleh bertindak dengan cara yang sama) dan sebatian anthraquinone yang mempunyai kesan julap sedikit; seperti akar Senna Alexandrina tetapi tidak terlalu kuat.

Dalam perubatan Cina, ia dikenali sebagai Huzhang (Bahasa Cina: 虎杖; pinyin: Hǔzhàng), yang diterjemahkan kepada "kayu harimau"(tiger stick). Manakala di Jepun, ia dikenali sebagai itadori (虎杖, イタドリ ).

Bahagian yang kaya dengan resveratrol dan sering diguna pakai di dalam perubatan adala akarnya yang akan diekstrak menjadi serbuk. Namun, begitu di dalam Vivix, ekstraknya berada di dalam bentuk cecair di mana bagi pendapat Ummi, khasiat lebih tulen berbanding ekstrak yang dijadikan serbuk :




Sebenarnya apa yang Ummi dapat simpulkan tentang Japanese Knotweed ini, selain fungsinya sebagai pemangkin kepada resveratrol yang banyak di dalam Vivix iaitu dari Anggur Muscadine dan Lobak Ungu, ia sangat penting kepada kesihatan usus dan perut kita. Ini kerana, Rasulullah s.a.w pernah mengatakan bahawa punca penyakit adalah dari bahagian PERUT, yang bermaksud dengan apa yang kita makan. 

Sampai di sini dahulu ye semua, Inshaa Allah jika panjang umur, esok Ummi akan update lebih terperinci ya...🙈

LIVE LIFE HEALTHY & HAPPY

No comments:

Post a Comment