Saturday, May 7, 2016

Buncitnya Perut!!!

Assalamualaikum w.b.t semua....

Apa khabar? Selamat berhujung minggu ye 😍. Hujung minggu ini mesti ramai yang ambil kesempatan bercuti dan keluar makan-makan dengan anak-anak, keluarga. Tambahan pula esok tentu ramai yang keluar makan untuk meraikan ibu sempena Hari Ibu kan?
Apa kata sempena Hari Ibu, jom hadiahkan sirap merah ajaib ini! Kesihatan tidak akan setanding dengan emas permata, lebih-lebih lagi demi orang tersayang.πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†

Hari ini Ummi nak cerita pasal PERUT BUNCIT dan Vivix® . Siapa rasa perutnya buncit? πŸ™‹ Hehe... Bagaimana nak tahu perut kita semakin buncit atau tak ye???

Haaa dah ukur dah semua? Buncit ke idak?! πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚
Kalau buncit jom terus scroll sampai habis ye...kalau tak buncit pun, baca juga tau...

Jom kita ambil tahu puncanya dahulu :


Punca Bertambahnya Ukur Lilit Perut.

  • Gaya hidup

Pola pemakanan yang tidak betul adalah punca utama berlakunya pertambahan ukur lilit perut. Kurang melakukan aktiviti yang mengeluarkan peluh dan pengambilan makanan melebihi jumlah yang diperlukan akan lebihan kalori disimpan sebagai lemak dalam sel-sel lemak. Lemak yang bertimbun-timbun di seluruh tubuh termasuk perut akan meningkat seiring pertambahan berat badan dan gaya hidup tidak sihat.


  • Usia 

Secara semulajadi, aktiviti seseorang akan berkurangan seiring dengan pertambahan usianya. Bahkan jisim otot akan turut berkurangan disebabkan aktiviti yang semakin berkurangan. Ini menjurus kepada penambahan berat badan dan ukur lilit perut.
Sekiranya aktiviti yang berkurangan tersebut tidak diimbangi dengan pengurangan pengambilan kalori, akibatnya semakin meningkat usia, perut akan semakin membuncit.


  • Keturunan & Jantina

Ada sesetengah pendapat mengatakan sekiranya ibu bapa mempunyai ukur lilit perut yang besar, maka anak juga berpotensi memiliki perut yang besar.

πŸ‘¨Kebanyakan lelaki cenderung menyimpan lemak di perut atas menyebabkan mereka berpotensi mempunyai perut buncit.

πŸ‘©Sebahagian besar wanita sebelum menopaus cenderung menyimpan lemak di bawah perut, sisi peha dan pinggul. Selepas menopaus, lemak lebih banyak tersimpan di perut sebelah atas.


  • Hormon

Peningkatan stress dalam kehidupan seharian seperti kurang tidur juga boleh menyebabkan lemak perut bertambah. Tabiat kurang tidur akan meningkatkan produksi hormon kortisol dalam otak dan sekaligus meningkatkan penimbunan lemak perut.
Ada lagi sebab lain seperti alkohol, tembakai, minum susu lebih, tapi 4 diatas ni adalah punca utama untuk terjadinya perut buncit.

Ada lagi sebab lain seperti alkohol, tembakai, berlebihan minum susu, tapi 4 di atas ini adalah punca utama untuk terjadinya perut buncit yang sangat perlu diambil kira.

Adakalanya kita terasa diri kurus, tetapi perut tetap buncit. Nak tahu kenapa?


Inilah sebenarnya yang ada di sekitar usus si kurus yang perutnya buncit itu...😱

Visceral Fat atau bahasa melayunya; lemak visceral atau lemak intr-abdomen iaitu lembaran lemak yang mengelilingi organ dalaman tubuh manusia yang ditunjukkan dalam ukuran ketebalannya. Penelitian telah menunjukkan bahawa individu yang mempunyai lemak visceral lebih berisiko tinggi terhadap penyakit jantung, strok, diabetes dan hipertensi. Orang yang jarang bergerak, perokok dan peminum juga menunjukkan memiliki lebih banyak lemak intra-abdomen atau lemak visceral daripada orang yang aktif yang bukan perokok dan bukan peminum.


Haaa geli tak tengok lemak-lemak ini? Ummi tak geli tapi lebih kepada takut akan bahayanya... 😨
Inilah gambaran tempat dimana letaknya lemak visceral tu... 
Oklah, esok Ummi sambung cerita ye bahaya lemak visceral dan cara menghilangkannya ye... Keadaan line Internet kurang mengizinkan 😩 untuk Ummi cerita lebih panjang lagi.

LIVE LIFE HEALTHY & HAPPY

No comments:

Post a Comment