Friday, August 5, 2016

Vertigo, Penyakit Apa Itu?

Assalamualaikum w.b.t. semua...

Hari ini kan, Cik Dee nak cerita pasal sejenis penyakit bernama Vertigo. Pernah dengar ke uollsss?

Cuba tengok ini...


Agak-agak uollsss dapat agak tu VERTIGO ini macam mana? 

Perkataan Vertigo berasal dari bahasa Latin vertō yang bermaksud "gerakan berputar". Ia adalah salah satu bentuk sakit kepala di mana pesakit mengalami persepsi gerakan yang tidak sepatutnya (biasanya gerakan berputar atau melayang) disebabkan oleh gangguan pada sistem vestibular

Vertigo selalunya dikaitkan dengan gejala mual dan muntah serta ketidakmampuan pesakit menjaga keseimbangan badan, yang menyebabkan pesakit mengalami kesulitan berdiri atau berjalan.

FAKTOR UMUM VERTIGO

  1. Pengambilan kafein yang berlebihan.
  2. Pengambilan alkohol dan tabiat merokok adalah agak keterlaluan
  3. Penggunaan ubat-ubatan tertentu dalam jangka masa panjang .
  4. Gaya hidup yang tidak sihat sehingga yang membawa kepada obesiti , tahap kolesterol yang tinggi, tahap gula dalam darah yang tinggi dan kurang rehat .
  5. Kekurangan cecair dalam badan dan kurang aktiviti sihat.
  6. Pelbagai penyakit vaskular


FAKTOR KHUSUS VERTIGO

  • Gangguan dalam telinga - Telinga berfungsi untuk menyampaikan isyarat khas dari persekitaran luar ke dalam otak. Kemudian otak akan menggambarkan bunyi gambar didengar oleh telinga. Sistem ini juga membantu badan untuk mendapatkan graviti supaya badan seimbang. Walau bagaimanapun, pada pesakit dengan sistem vertigo tidak berjalan dengan betul, jadi pesakit sering berasa pening dan berpusing. Keadaan ini biasanya berlaku dalam orang yang lebih tua.

  • Jangkitan Telinga Dalam - Jangkitan pada telinga dalam juga punca vertigo penyakit yang serius. Pada jangkitan pertama berlaku hanya dalam telinga dalam, tetapi akan merebak ke organ-organ dalaman di kepala. Jangkitan ini boleh menyebabkan radang telinga dalam dan membuat kepala pening berpusing.

  • Trauma kepala - Individu  yang pernah mengalami kemalangan dan menyebabkan trauma di kepala boleh sebabkan vertigo. Kecederaan yang berlaku di bahagian kepala dan leher  yang tidak dirawat dengan betul boleh menyebabkan vertigo pada suatu waktu tertentu.

  • Penggunaan Dadah Jangka Masa Panjang - Pengambilan ubat-ubatan tertentu untuk tempoh masa yang panjang juga boleh menyebabkan kerosakan pada telinga dalam. Kerosakan ini akan menyebabkan vertigo dan gangguan keseimbangan lain. Keadaan ini biasanya akan hilang tanpa disedari jadi ia adalah sukar untuk mencari rawatan yang betul.

  • Migrain - Orang yang mengalami migrain juga lebih cenderung kepada gangguan penyakit vertigo. Migrain adalah salah satu jenis kepala penyakit atau pening yang berlaku untuk beberapa waktu, tetapi di satu bahagian kepala  sahaja. Keadaan ini perlu mendapatkan rawatan yang serius sebelum menjadi vertigo.

  • Strok - Gangguan strok di kalangan orang tua boleh menjadi pencetus vertigo. Penyakit ini akan menyebabkan gangguan saraf yang berkaitan dengan keseimbangan badan dan penyakit otak dan telinga. Tanda-tanda strok ringan boleh berlaku jika vertigo muncul dalam tempoh yang  kerap


Rawatan Segera Serangan Vertigo


1. Tarik nafas dalam - dalam , kemudian pejamkan mata dan segera mencari posisi yang membolehkan anda berbaring . Jika tidak boleh, maka duduklah dengan segera .

2. Jika anda rasa mual dan ingin muntah , segeralah cari bantuan orang - orang terdekat anda untuk membantu anda ke tandas .

3. Apabila anda berbaring , tetaplah dalam  posisi tersebut hingga serangan vertigo berkurang atau hilang .

4. Buka mata perlahan lalu cuba mengiringkan badan atau kepala, kemudian gerakkan kepala anda dengan perlahan-lahan . Jika dengan cara ini serangan vertigo datang kembali , anda harus segera pejamkan mata , atau kembali ke posisi baring semula.

Haaa kan dah panjang lebar Cik Dee bagi info pasal vertigo ni kan... 

Sekarang Cik Dee nak cadangkan supplement yang boleh bantu masalah vertigo ini ye...Dah tentulah VIVIX yang terbaik...

Kenapa? Sebab Vivix dapat menggalakkan pembentukan baru mitokondria yang sangat penting dalam pemulihan sistem saraf akibat Vertigo. Apabila mitokondria di dalam sel menurun, fungsi sel turut menurun. 

Vivix juga dapat meningkatkan fungsi imun badan untuk melawan jangkitan virus dan bakteria, membantu pengaliran darah yang lancar untuk sistem saraf yang sihat, memberi perlindungan terhadap penyakit kardiovaskular, jantung termasuk strok.

"mak saya vertigo, dah macam2...pergi sensei, homeopathy, hospital masih tak settle...lastly saya bagi vivx kat mak. Alhamdulillah lepas 3 botol mak dah sembuh vertigo...sekarang mak maintain vitamin biasa je, kebas2 tangan mak pun dah kurang... Alhamdulillah"

Ada yang cuba? Calling la CIk Dee yer....

LIVE LIFE HEALTHY & HAPPY

No comments:

Post a Comment