Wednesday, August 3, 2016

Nak Buang Cermin Mata

Assalamualaikum w.b.t semua...

Apa khabar uollss? Diam tak diam dah bulan Ogos kan?
Tapi kan yang sedihnya ada satu impian Cik Dee ni belum berhasil lagi...
Cik Dee nak buang spek ni... Tak nak dah pakai...

Meh Cik Dee cerita sikit naa...

Bukan spek Cik Dee ye....gambar hiasan semata-mata...


Cik Dee mula pakai cermin mata ini dari lepas matrikulasi kalau tak silap...
Dari sekolah menengah patut dah pakai, sebab Cik Dee ni student SBP yang suka study last minute then curi-curi baca buku tepi koridor asrama lepas light -off... hehehehe...

Kenapa tak pergi bilik study ? Sebabnya masa zaman kami dulu, bilik study diutamakan untuk pelajar yang ambil peperiksaan besar iaitu PMR dan SPM. Jadi yang tak ada exam besar ini sebenarnya disuruh study waktu prep (preparation class) 8-10 malam.

Eh, cukuplah membebel... jom tengok kenapa boleh jadi rabun ni sebenanrnya ye?

Setakat pemahaman Cik Dee, rabun terjadi apabila titik fokus mata kita telah terjejas dan tidak berada di tempat sepatutnya. Cuba lihat gambar ini :




Mata yang paling atas adalah mata normal, bawah sebelah kiri adalah mata rabun jauh atau myopia manakala bawah sebelah kanan adalah mata rabun dekat atau hyperopia.

Haa... itulah kisahnya... Macam mana terjadi? 

Rabun jauh biasanya dikaitkan dengan apabila mata selalu digunakan untuk melihat objek secara dekat. Oleh sebab itu, titik fokus menjadi di hadapan menyebabkan apabila mata melihat objek jauh, kelihatan kabur. Ini kerana otot-otot yang memegang kanta semulajadi mata kita telah terbiasa memfokuskan penglihatan kita kepada titik fokus yang pendek.

Begitulah juga sebaliknya untuk rabun dekat. Tetapi masalah rabun dekat ini biasanya terjadi kepada golongan yang berumur yang semasa mudanya tiada masalah rabun. Jarang Cik Dee dengar golongan muda menghidap rabun dekat ini.

Semua orang pun tahu kan, masalah rabun ini cuma boleh diperbetulkan dengan menggunakan cermin mata. Tetapi.... oleh sebab keinginan Cik Dee nak bebas dari cermin mata ini, Cik Dee pun duk google sana sini... jumpalah ikhtiar untuk rabun ini dengan pemakanan. 

Bukan apa, Cik Dee beria mencari solusi rabu ini... Sebabnya, apa yang Cik Dee rasa, semakin lama bergantung dengan cermin mata, semakin tinggi power rabun mata Cik Dee ini dan semakin tinggi juga lah harga cermin mata yang perlu dibeli. Betul tak?



Maka inilah antara info yang Cik Dee jumpa dan menarik hati... hihihii... tapi nak makan semua tu memang tak laratlah nak oiii.... Maka google punya google, jumpa lah ini :



Kenapa CarotoMax ini jadi pilihan hati Cik Dee? Ini sebabnya ye....

Kandungan 1 sajian CarotoMax


Cik Dee congak-congak, cukuplah dengan 10 jenis makanan yang dicadangkan untuk masalah rabun ini. Hehehe...

Uollsss tak nak TRY ini? Tak best tau pakai cermin mata sokmo...huhuuu.

Nak cuba cepat-cepat contact Cik Dee ye. WhatsApp jerr.... 0194060504

p/s : Testimoni lain kali Cik Dee tepek naa..... jangan marah.... daaaa

LIVE LIFE HEALTHY & HAPPY


No comments:

Post a Comment