Wednesday, July 20, 2016

Rawat Apendiks Segera!

Assalamualaikum w.b.t semua.....

Apa khabar uollss...?

Kali ini Cik Dee nak bercerita sedikit pasal apendiks... Teringat masa Cik Dee sekolah asrama penuh dulu, ada seorang kawan Cik Dee ni kan tetiba muntah-muntah lepas balik dari makan malam di Dewan Makan. jadual kami makan selalunya bermula 6.00 petang... 

Lebih kurang 6.45 petang tu kami dah siap makan dan masuklah semula ke kawasan asrama untuk bersiap ke surau pula. Masa kami nak ke kolah (tempat kami basuh baju ramai-ramai) untuk ambil wudhu' sebelum naik ke surau di tingkat 1, tiba-tiba kawan Cik Dee ini muntah-muntah kat tepi longkang.

Habis senua yang dia makan keluar balik. Teruk sangat dia muntah sampai dia pengsan dan dikejarkan ke hospital petang itu juga. Kecut perut juga la Cik Dee masa tu... Kami semua bingung kenapa kawan tu boleh muntah-muntah sampai macam tu...Nak kata keracunan makanan, kami yang lain elok je. Tapi kalau tak silap Cik Dee memang dia ada demam pagi tu. 

Jadi, kami fikir mungkin demam dia semakin teruk tu yang sampai muntah-muntah tu. Keesokan harinya, kami dengar dari warden yang kawan kami tu terpaksa ditahan di hospital sebab perlu dibedah. Kami pun terkejut sangat, dah kenapa pula?

Rupanya kawan Cik Dee kena apendiks kata warden. Kena buang apendiks tu sebab dah rosak. Barulah Cik Dee tahu kewujudan sakit apendiks tu.



Jom Cik Dee cerita fakta tentang sakit apendiks atau dikenali sebagai Appendicitis bahasa perubatannya.


1 comment:

  1. bahaya jugak apendiks ni kan..dengarnya, kalau teruk sangat,boleh bawa maut..ish!

    www.ceritaejoy.com

    ReplyDelete