Thursday, June 23, 2016

Bahaya Pasar Malam

Assalamualaikum w.b.t. semua....

Haa, tengok tajuk je mesti korang pelik kan? Apa yang bahayanya pasar malam atau bazar Ramadhan selain daripada menyebabkan poket bocor ye?! 😁😂



Sebenarnya hari ini Ummi nak share sedikit tentang penyakit TIBI.  Tapi....apa kaitannya penyakit Tibi ni dengan pasar malam pula? Bacalah sampai habis ye...


Apa dia penyakit Tibi ini?

Tibi (Tuberculosis) atau batuk kering adalah penyakit berjangkit yang boleh membawa maut sekiranya tidak mendapat rawatan segera yang sempurna.




Tibi disebabkan oleh bakteria Mycobacterium Bacillus (TB) yang dianggarkan 90% biasanya menyerang paru-paru dikenali sebagai tibi pulmonari. Walau bagaimanapun, ia juga mampu merosakkan bahagian lain tubuh badan manusia seperti buah pinggang, kulit, mata, kelenjar leher, tulang,otak dan lain-lain melalui peredaran darah.


Bagaimana Tibi Merebak?

Apabila pesakit tibi ini aktif batuk, bersin atau bercakap, mereka akan mengeluarkan beribu-ribu bakteria tibi daripada paru-paru atau kerongkong dan bertebaran di udara dalam bentuk titisan halus. Sesiapa yang menyedut udara yang mengandungi bakteria TB ini seterusnya akan mempunyai risiko besar menghidapi tibi. 




GEJALA TIBI

Berikut adalah simptom ataupun gejala awal penghidap tibi :



  1. Batuk berkahak lebih daripada 2 minggu
  2. Kahak mengandungi darah
  3. Demam melebihi 1 bulan
  4. Sesak nafas dan sakit dada apabila batuk
  5. Berpeluh di malam hari
  6. Badan lemah dan lesu
  7. Kehilangan berat badan

Jika terdapat gejala tersebut, Ummi nasihatkan segeralah ke hospital berdekatan. Sesiapa pun berisiko mendapat penyakit ini di mana jua berada, terutamanya yang berada di kejiranan yang ramai pendatang asing dan juga yang suka bersesak-sesak di pasar malam mahupun bazar Ramadhan (maklumlah sekarangkan bulan Ramadhan).. hihihihi... Tak percaya? 

Bacalah ini ye...


Kenapa pasar malam yang Ummi sebut-sebutkan ye? Okay, macam ni...di pasar malam, bahkan di pasar tani ke, pasar besar ke atau di mana sahaja tempat yang bersesak terutamanya adalah tempat paling mudah untuk menyebabkan penyebaran penyakit tibi ini. Ada tadi Ummi dah jelaskan bagaimana mudahnya bakteria tibi ini berpindah dari pesakit kepada individu lain tanpa mereka sendiri sedari. Contohnya kita berselisih dengan orang yang sedang batuk-batuk, mungkin dia batuk biasa, mungkin juga dia penghidap tibi. Kita tidak tahu kan kemungkinan tersebut? 

Malah bukan melalui pernafasan sahaja, mungkin juga melalui barang-barangan yang dipegang juga mungkin boleh menyebabkan penyebaran bakteria tibi ini. Selain itu, seperti yang ada dikeratan akhbar tersebut, salah satu punca penyebaran bakteria tibi ini adalah kebanjiran pendatang tanpa izin di negara kita ini. Ini kerana mereka tidak seperti negara kita di mana penduduk negara kita di vaksin seawal dari dilahirkan lagi.

Rawatan penyakit tibi

Nak tahu tak, berapa lama rawatan untuk pesakit Tibi ini? Anda mesti terkejut kalau Ummi beritahu, rawatan Tibi adalah sehingga 6 bulan lamanya. 😷😨 

Pesakit diberi pilihan sama ada mahukan rawatan dalam bentuk ubat atau pun suntikan. Bayangkan ini....


  • 👉 Pesakit perlu mengambil ubat selama 6 bulan - supaya semua kuman tibi di dalam dan di luar sel badan dapat dibunuh sepenuhnya.
  • 👉 2 bulan pertama pesakit diminta menelan setiap dos ubat setiap hari dengan disaksikan oleh anggota kesihatan yang terlatih.

  • 👉 Pada peringkat sambungan selama 4 bulan pesakit perlu mengambil ubat 2 kali seminggu di bawah penyeliaan seseorang yang dilantik.

Sama juga situasinya jika memilih suntikan...😁 

Tapi kan..... Ummi ada cara nak bantu korang semua...😉



" Saya pula, tiap-tiap haru suruh isteri saya bancuh minuman Shaklee... minuman nya adalah Mealshakes, ESP dan juga Performance Drink.. Minuman ini juga bagus bagi yang hilang selera makan... sebab minuman ini boleh datangkan nafsu makan kita kembali dan juga kekalkan tenaga... dan yang paling bagus, dengan Shaklee penyakit tibi saya pulih 100%. Ini yang disahkan oleh doktor. Dengan nya amalkan Shaklee VIVIX selama 4 bulan... apa-apa pun produk Shaklee adalah produk yang terbaik... jom lah sama-sama amal kan supplement Shaklee ini.."
-Amat Breng -



"Bila Vivix berjaya menyembuhkan penyakit TIBI ayah mertua ......, daku yang ada history penyakit TIBI memanglah kagum...

Sebab?
Hello, scheme ubat untuk penyakit tibi oleh hospital kerajaan sangat azab ok!.. tu ada 2 option either ambil ubat or cucuk...hari-hari kena makan ubat, yang paling tak boleh tahan ubat kaler merah tu...nagn kencing-kencing ko jadi merah...belum masuk ubat yang paling pahit kaler putih 3 biji... baru letak kat lidah dah rasa pahit sampai muntah-muntah...kalau ambil option cucuk, hari-hari ko kena pergi hospital untuk dicucuk...dulu masa on treatment, ade sorang tu cucuk, dia cakap punggung dia dah tak rasa apa...maklumlah kena cucuk hari-hari selama 6 bulan..

Sebab tu ramai pesakit tibi especially orang tua sanggup tidak makan ubat tibi...teruk ooo...bila yana cakap ayah mertua beliau sembuh dengan amalkan Vivix, memang daku kagum!"


Inilah dia Sirap Merah Ajaib yang dikagumi tu... 👇👇👇



" Mal, aritu awak cerita bapa mertua awak kena tb, awak bagi Vivix Kan? Berapa lama baru ok?"

' Sebotol. makan. Beberapa bulan baru ok lah. Tapi memang sebotol je makan '


" Maksudnya sebulan 1 botol ke? Tunang adik kite disyaki tibi "


'Leh makan Vivix untuk ikhtiar '


"Dia tanya berapa lama makan baru baik"


'Sebulan bak kata lakiku'


Haa... nampak tak? Power Vivix ni... Yang paling bagus untuk warga tua yang tidak mampu dan tidak mahu menelan ubat yang banyak, berikan sahaja Vivix.


Selain itu, jika mahu boleh juga ambil :
  • Nutriferon - memperkuat sistem imun untuk melawan bakteria TB 
  • OmegaGuard - mengurangkan keradangan di dalam paru-paru serta sistem pernafasan
  • Sustained Released Vita-C Plus - juga berfungsi sebagai sokongan kepada sistem imunisasi badan
  • Garlic Complex - antibiotik semulajadi untuk melawan bakteria Tibi tersebut

*nanti Ummi tepek gambar ye...hihihi..😅 tengah malam ni tak boleh pula nak snap gambar product.

Semua di atas adalah untuk memperkuatkan sistem pertahanan tubuh badan pesakit Tibi. 

Ini kerana Dr. Mohamed Naim, ketua Penolong Pengarah, Bahagian Kawalan Penyakit, Jabatan Kesihatan Awam, Kementerian Kesihatan 2004, kebanyakan individu yang dijangkiti tidak akan mendapat penyakit tibi kerana kuman-kuman tibi akan terpendam dan tidak aktif di dalam badan seseorang, mungkin sehingga ke akhir hayat.

"Kuman-kuman tibi menjadi aktif apabila sistem imunisasi gagal menghalang mereka daripada membiak di dalam badan."

Ya, mungkin dalam bedan kita ada bakteria tibi dah, cuma tunggu masa untuk aktif. Tapi sebelum ia aktif, jom ambil suplemen Shaklee yang dicadangkan untuk menyahkan bakteria tersebut dari dalam badan kita.

Rasanya dah cukup panjang lebar Ummi bercerita tentang penyakit Tibi ini kan..😉

Semoga bermanfaat. Jika memerlukan Vivix atau yang lain-lain itu, bolehlah hubungi Ummi a.k.a Cik Dee ye... 😘 Whatsapp/ Telegram : +6019406054

Jumpa lagi...

LIVE LIFE HEALTHY & HAPPY

No comments:

Post a Comment