Monday, February 13, 2017

Sakit Lutut Ibu Hilang

Assalamualaikum w.b.t uollsss

Apa khabar? Lama Cik Dee tak on net ni..
😅

Hari ini Cik Dee nak cerita betapa happy nya seorang menantu apabila ibu mertuanya semakin sihat. Orang kata, sayang suami, pikat ibu mertua kan? Hehehe... Tapi sebenarnya memang ibu mertua wajib kita sayang sama seperti ibu kita. Syurga suami di bawah tapak kaki ibunya, syurga isteri di bawah tapak kaki suami....betul tak?

Eh, melalut panjang pula... Sebelum Cik Dee up cerita Puan ni, jom Cik Dee cerita sedikit pasal punca sakit lutut ini:

1. Faktor Umur - biasalah, bila dah semakin berumur, semakin banyak yang lemah dan kurang dalam badan kita. Termasuklah cecair dalam lutut kita, kalsium tulang kita, fungsi sendi kita, dan macam-macam lagi lah.

2. Berat Badan Berlebihan - lutut kita ini berfungsi sebagai penyokong badan kita. Padanya ada sendi yang seumpama getah atau spring. Jadi bila ia menanggung beban berlebihan, lama-lama akan kendurlah ia kan? Itulah punca terjadinya sakit lutut.

3. Jantina - faktanya, wanita lebih mudah mengalami sakit lutut ini kerana tulang punggung wanita lebih lebar daripada lelaki, menyebabkan lebih tekanan pada otot peha bahagian dalam, dan efek tekanan tersebut adalah pada tempurung lutut. Lebih membimbangkan lagi, wanita berumur 55 tahun dan ke atas lebih berisiko menderita sakit lutut kerana faktor perubahan hormon, kekurangan kalsium, peningkatan kadar kolesterol, faktor pemakanan dan selepas putus haid.

Ada beberapa faktor lagi Cik Dee nak cerita, tapi... Nanti dulu lah 😁 kita terus sambung cerita menantu mithali yang beri ibu mertuanya Vivix ini. Hasilnya....


No comments:

Post a Comment