Monday, February 20, 2017

Apa itu Thyroglossal Duct Cyst

Assalamualaikum w.b.t semua....

Uollsss apa khabar ye? Agak lama Cik Dee tak up entry kan?

Hari ini Cik Dee nak cerita satu penyakit yang tergeliat juga lah nak menyebutnya. Tetapi usah diambil lewa ye. Ia seperti Thyroid, tetapi bukan...






Thyroglossal Duct Cyst, adalah  fibrous cyst yang terbentuk dari salur thyroglossal yang berterusan.  Thyroglossal cyst boleh ditakrifkan sebagai jisim molekul di leher yang tidak teratur atau ketulan@ benjolan yang berkembang daripada sel-sel dan tisu-tisu yang ditinggalkan selepas pembentukan kelenjar tiroid semasa peringkat perkembangan tisu.

Secara ringkasnya ia terbentuk dari perkembangan sel abnormal di leher. Apabila menyebut pembentukan abnormal sel, ia adalah menjurus kepada definisi kanser. Jadi kemungkinan besar risiko kanser adalah tinggi di situ, jika tidak segera dirawat.


Jadi, Cik Dee cadangkanlah uollsss yang ada terasa simptom thyroid ke, atau thyroglossal duct cyst ni, amalkan lah Vivix. Insha Allah, setelah berusaha dan bertawakal kita, boleh sembuh. Jom Cik Dee sharekan pengalaman seorang penghidap Thyroglossal Duct Cyst ini dengan mengamalkan Vivix sebelum pembedahan dilakukan.

No comments:

Post a Comment