Thursday, September 29, 2016

Atasi Sakit Belakang

Assalamualaikum w.b.t uolllsss

Apa khabar hari ini? Hari ini Cik Dee tersangatlah stress πŸ˜₯

Tapi Cik Dee ada B-Complex πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜† makan dengan Ostematrix, hilang stress Cik Dee.

Cakap pasal Ostematrix ini kan, ianya sumber kalsium tau. Dan tiba-tiba Cik Dee teringat tentang sakit tulang belakang. Huhuhu...


Aduhai memang sakit tau sakit belakang ini... Especially kalau confirm slip disc... Apa punca sakit tulang belakang ini ye? Macam mana ia terjadi? 😏

 Menurut seorang pakar bedah tulang belakang Dr. Siow Yew Siong, kekuatan tulang dan keanjalan otot merosot dengan peningkatan umur. Cakera yang terletak di antara setiap tulang pada tulang belakang juga mula kehilangan cecair dan keanjalannya; menyebabkan ia hilang kebolehan untuk menyerap hentakan.

Kesakitan boleh berlaku dalam banyak keadaan contohnya mengangkat benda yang terlalu berat atau regangan berlebihan terjadi menyebabkan salah satu otot atau ligamen tergeliat atau kejang.

Jika tulang belakang mengalami regangan atau mampatan keterlaluan, satu cakera boleh pecah atau tertolak keluar. Cakera ini akan memberi tekanan kepada lebih 50 saraf yang bercabang daripada saraf tunjang.

Apabila akar saraf ini terhimpit atau mengalami keradangan, kita akan mengalami rasa sakit. Lokasi kesakitan itu bergantung kepada saraf mana yang terhimpit atau radang.

Emm bila berkaitan dengan saraf tunjang ini, memang bahaya ye jika diambil mudah.

Sekarang Cik Dee nak tanya siapa ada sakit belakang? Haaa... Cepat angkat tanganπŸ™‹...
Hehe...ooppss... Jangan gelak ye...

Ahaha..bukan gurauan ye.... Bila ia berkaitan saraf tunjang, ia akan berisiko ke arah kelumpuhan seluruh badan. Makanya untuk atasi ini, kalsium sahaja tidak mencukupi ye..
So, Cik Dee suggest ambil Vivix juga selain Ostematrik ini...

Uollsss boleh review entry Cik Dee sebelum ini untuk faham kenapa Cik Dee cadangkan Vivix ni..

Ya betul! Ia anti oksidan yang paling power, dan juga anti keradangan paling hebat ye... πŸ˜‹

Nak bukti? Ini dia...


No comments:

Post a Comment